Fag og kurs

En side om hvordan fag og kurs gjør seg gjeldene utenfor klasserommet

Dataspill er matematikk

Matematikk kan gjøre deg til en god spillutviklerDe fleste av oss har nok spilt et spill eller to på en konsoll eller PC i vårt liv. Fra retro klassikeren Mario på den høyt elskede Nintedo 8-bit da du var liten til World of Warcraft som har fått (muligens ufortjent) rykte på seg for å kunne ta over unge gutters liv. Mulighetene til å spille er uendelige, og spill for PC for eksempel er en enormt stor industri på verdensbasis. Men hvem er det som faktisk lager disse spillene? Åpenbart er det jo noen som må ha ideen til hva spillet skal handle om, deretter må det bestemmes hvordan det skal se ut, og hva spilleren skal kunne ha mulighet til å gjøre. Men hvem er det som får disse visjonene til å åpenbare seg i faktiske bilder og verdener, om det er drager eller tjukke rørleggere som får deg til å lime blikket på skjermen? Disse trollmennene kalles spillutviklere, og noe de fleste har til felles er at de har god greie på matematikk.

Matematikk er grunnstenen i programmering

Når et dataspill blir laget er det som regel veldig mange mennesker involvert, og alle har spesialiserte oppgaver. De som trenger de beste evnene og kunnskapene innenfor matematikk er nok de som programmerer spillene, altså de som gjør de mulig for alle de andre spillutviklerne å få karakterer, landskap, osv. til å «oppføre» slik de ønsker. Ønsker man å ta en utdannelse innenfor spillutvikling kreves det gjerne at man har en fordypning i matematikk fra videregående, men mange skoler tilbyr også forkurs om dette er noe du mangler. 

Du vet aldri hva du får bruk for

Så neste gang du hører et frustrert barn eller en ungdom som klager over kjedelig matematikk kan du bruke spillutvikleren som eksempel på at man kan få god bruk for matematikk selv om man kanskje ikke trodde det i utgangspunktet. Og i vår verden hvor teknologien utvikler seg så rask som den gjør blir det mer og mer viktig for unge mennesker å lære seg de grunnleggende prinsippene i matematikk.